Dacia Bigster 2025 – kompletní ozvučení na míru: jak jsme z obyčejného SUV dostali neobyčejný zvuk
Na dílnu k nám dorazila úplně nová Dacia Bigster 2025. Z výroby byla vybavená osmi reproduktory – čtyřmi výškami a čtyřmi středobasy. Všechny umístěné ve dveřích, napojené na čtyřkanálový výstup originálního infotainmentu.
Audio, které neurazí… ale rozhodně ani nenadchne. A přesně proto tu auto bylo.
Začátek: konzultace, poslechovka a jasno během pár minut
Jak to u nás bývá, klient nás nejprve kontaktoval a následně přijel na domluvenou konzultaci a poslechovou ukázku.
A upřímně – víc než slova řekne vždycky reálný poslech. Jakmile klient uslyšel, co umíme dostat z podobných aut, bylo rozhodnuto.
Bigster musí hrát líp. A ideálně výrazně líp.
Cíl byl jasný:
Sestavit systém, který se vejde do rozpočtu, ale nabídne dynamický, čistý a plný zvuk – hlavně na místě řidiče.
Sestava, která dává smysl: co jsme navrhli
Po zhodnocení auta a možností padla volba na následující konfiguraci:
Přední dveře – kvalitní základ
Helix Ci3 W165FM-S3 – nové středobasy
HELIX Ci5 T25FM-CA – výškové reproduktory v A-sloupcích
➡ Aktivní zapojení pro maximální přesnost a kontrolu každé frekvence.
Zadní dveře – čisté dokreslení
Helix Ci3 C165.2FM-S3 – koaxiální reproduktory
Subwoofer v kufru – aby to mělo tělo
HELIX IK E8.1-DVC2 – kompaktní, přesný, ideální pro dynamiku bez zabraného místa
Srdce systému – DSP a zesilovač
Match UP8DSP – špičkový 8kanálový zesilovač s DSP procesorem
Helix URC.1 – ovladač hlasitosti subwooferu v dosahu řidiče
Tahle kombinace je osvědčená. Hraje skvěle, tvaruje zvuk podle auta a dovolí přesné vyladění.
Tlumení dveří: krok, bez kterého to nikdy nebude hrát dobře
Aby reproduktory dokázaly podat to, co od nich chceme, musí mít kvalitní zázemí.
Proto jsme se pustili do kompletního tlumení a odhlučnění:
1. vrstva: Comformat Viper 3 mm – antivibrační tlumení
2. vrstva: Comformat Integra – zvukově neprůzvučný materiál
Tlumení dostala i podlaha kufru, aby subwoofer pracoval bez rušivých rezonancí
Výsledkem jsou pevné, stabilní dveře a znatelně čistší zvuk v celém autě.
Instalace: precizní, poctivá a bez kompromisů
Při montáži jsme natáhli kvalitní měděnou kabeláž se správnými průřezy, všude použili krimpované konektory a dutinky, žádné zkratky nebo rychlořešení.
Po instalaci vždy následuje test bez tapecírů. Pokud něco drnčí, řeší se to hned.
U Bigsteru vše sedlo na první dobrou.
DSP ladění: odstranění továrních filtrů a probuzení hudby k životu
Ladění je část, která z celé instalace dělá výsledek.
U Bigsteru však byla důležitá jedna věc:
Renault používá Allpass filtry – a ty dělají zvuk „stejný, ale špatný“
Originální infotainment využívá Allpass filtry, které mají sjednotit zážitek na všech pozicích v autě. V reálu to ale znamená, že:
➡ zvuk zní všude plus mínus stejně
➡ ale nikde dobře
Tyto filtry jsme softwarově odstranili a až pak mohlo přijít skutečné ladění – časové korekce, křížení, ekvalizace i fáze.
A tady se Bigster opravdu otevřel.
Výsledek: hudba, kterou je cítit v celém spektru
Po naladění následovalo předání.
Auto bylo bez jediné chybičky smontované, nic nedrnčelo, všechno fungovalo.
A hlavně – hrálo to fantasticky.
Silný zvuk s hutným a čitelným basem
Přesné středy, které nezanikají
Čisté výšky bez pískání
Dynamika, kterou z výroby auto vůbec nemělo
Z obyčejného továrního audia se stal komplexní systém, který doslova oživil celé auto.
